Výroba žvýkaček
Minulost, současnost a budoucnost výroby žvýkaček v Česku
Jak to začalo
První továrna na žvýkačky vznikla roku 1848 v USA. V roce 1871 byl v USA patentován stroj na výrobu žvýkaček. Na Wikipedii se dočtete, že do Evropy se žvýkačky rozšířily během první světové války. Ve skutečnosti ale první žvýkačky v Evropě vznikly už okolo roku 1902 na území Rakouska-Uherska, roku 1902 na českém území, v… Jmenovaly se Ricy. Přestože se údajně vyráběli více než 20 let, do dnešní doby jsou z původních 10 příchutí, dochované v českých sbírkách obaly pouze od tří příchutí.
Jak to skončilo
Po druhé světové válce byla výroba žvýkaček v Československu komunisty zakázána. Roku 1956 byla výroba obnovena a postupně se dostala na úroveň 1 200 až 1 400 tun žvýkaček ročně. Žvýkačky Pedro se vyráběly až do roku 1992, když továrnu ve Velimi koupila společnost Nestlé a výrobu ukončila. Pedro se na český trh vrátilo v roce 2012 a je tu s námi doposud. I když není téměř nikde k vidění.
Otevření hranic
Po Sametové revoluci 1989 se náš trh otevřel žvýkačkám z celého světa. A ty nás doslova zaplavily. Krásně zabalené kostičky žvýkaček s vloženými samolepkami, obrázky i tetováními. Vyráběli se v Německu, Polsku, Francii, Španělsku, Portugalsku, Turecku a v mnoha dalších zemích. Žvýkačky byly po nějakých 10-15 let v každých potravinách, trafice, cukrárně, nebo v některých hospodách. Pro sběratele to byly zlaté časy. I tato doba ale skončila. Nabídka se začala smrskávat, až to dospělo do situace dnešních dní, kdy musíte nachodit kilometry a navštívit desítky především vietnamských večerek, nežli nějakou žvýkačku s ošklivým tetováním objevíte. Žvýkačky se samolepkou nebo obrázkem na voskovaném papíru potkáte ještě násobně vzácněji.
Současnost žvýkaček
Dnes v každém obchodě potkáte nudné americké žvýkačky Wrigley´s. Potkáte i jiné značky, ale ne v tak masivním měřítku. Podstatně více možností získat zajímavější žvýkačky je na českém internetu. Pokud víte, co hledáte a dáváte přednost přírodním žvýkačkám. Ovšem skutečné české výrobce žvýkaček byste hledali marně. Co vím, všechny české firmy jsou pouze prostředníci, kteří balí zahraniční žvýkačky do svých obalů, nebo si u výrobců zadávají kompletní výrobu. Takovéto žvýkačky bych rozdělil na dva existující typy.
Žvýkačky na prodej jsou v Česku vzácné
Jsou to zpravidla kvalitnější přírodní a veganské žvýkačky, které na obalech musí obsahovat informace, že je to žvýkačka, složení, výrobce a tak dále. Takových prostředníků v Česku moc nenajdete. Například značky Hugo a Wolfberry, které ovšem nemají vlastní stránky, kde by představili sebe a svoji produkci, takže je úplně přeskočím. Asi poslední žvýkačky v tomto segmentu jsou doslova charitativní žvýkačky Charity Gums, které posílají z každé prodané žvýkačky 2,50 Kč na charitativní projekty. Zároveň pomáhají zviditelnit se mladým umělcům, kteří kreslí jejich obaly. Jenom v Praze mají na 90 prodejců. Další mají v ostatních českých městech. Firmy, kraje, města i jednotlivci si mohou nechat vyrobit vlastní žvýkačky na zakázku od 350 kusů. Toto jsou v českých luzích a hájích skutečně originální žvýkačky, které si zaslouží pozornost. Navíc mi paní majitelka ochotně umožnila získat 101 krabiček do sbírky, každou s jiným motivem, za což jsem jí velice vděčný.
Reklamní žvýkačky na rozdávání nabízejí desítky prostředníků
Reklamní žvýkačky jsou pro firmy relativně levné. Grafika reklamních žvýkaček nemá žádná pravidla. Je to taková žvýkačková anarchie, jednoznačně bezcenná pro sběratele. Může to být zajímavá pozornost na jednorázové akce, jako jsou svatby a jiné oslavy, kde je cílem udělat obdarovaným radost za pár korun na osobu. Grafická anarchie reklamních žvýkaček může být relativní výhodou pro firmy, které si tyto žvýkačky objednávají. Neumím si ale představit, že by na tom jakákoli firma chtěla stavět svůj marketing. Nebo ho o žvýkačky třeba jenom zpestřit. Tito prostředníci nenabízejí nic originálního. Často mají i stejné vzorové obrázky a až na pár výjimek tají své zákazníky.
Proto mohu doporučit
pouze weby,
které se za svoji práci nestydí: zvykackyspotiskem.cz,
a karamelkov.cz,
nabízející svatební žvýkačky.
Reprezentativní žvýkačky jako kombinace předchozích dvou typů
Žvýkačky od sběratele žvýkaček by mohly zajímavým způsobem zpestřit žvýkačkový trh v Česku. Stát se aktivní součástí marketingového mixu firem. V podstatě jde o to, proč by měli firmy prodávat cizí žvýkačky Wrigley´s, když by mohly prodávat vlastní žvýkačky, dokonale pasující na jejich firemní identitu. Žvýkačky přinášející pozornost, zisk a zároveň pomoc ufinancovat sběratelský Nadační fond, aniž by na to firmy vynaložili jedinou korunu ze svého rozpočtu. Takové žvýkačky by se staly součástí nabízeného sortimentu. Mohly by fungovat třeba i jako pozornost při větším nákupu. Možností využití by se jistě našla celá řada. Mám pro tyto své žvýkačky nalezeného výrobce, který ale zatím nedělá zakázkovou výrobu. Nicméně věřím, že když se podaří sestavit dostatečně velký objem zakázky od více firem, že si výrobce dá říct. Co myslíte? Podaří se nabrat předobjednávky na 200 000 žvýkaček? Firem s dostatečně velkou obchodní sítí je na to v Česku dostatek. I velkých internetových obchodů.
Budoucnost žvýkaček
Myslím, že i ve žvýkačkách jsme my Češi nápadití a snažíme se přicházet s novinkami. Bylo by skvělé, kdybychom to byli opět my Češi, kdo začne v Evropě vyrábět nejen zdravé, ale taky krásné žvýkačky. Kdyby v Česku vznikly přímo továrny na žvýkačky, ať už zcela v českých rukách, nebo jako zahraniční pobočky. Na trhu chybí plátkové žvýkačky, nebo ty s vloženými obrázky a samolepkami. Z minulosti víme, že o ně byl zájem. Není důvod, proč by se historie nemohla opakovat.